Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.06.2017 13:02 - Защо акумулаторите се изтощават
Автор: veber Категория: Технологии   
Прочетен: 602 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 09.06.2017 13:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Както всичко, което се създава в природата не е вечно, така и акумулаторът е създаден да се изтощава. Живите същества умират, а неживите се износват. Ако правилното хранене, упражненията и здравословния живот помагат на хората да живеят по-дълго, то грижата и подходящата поддръжка на акумулатора ще удължи неговия живот.

Работни цикли и мъртви клетки
imageЖивотът на акумулатора се измерва в цикли. Всички батерии се изтощават, някои са предназначени да се разреждат напълно, а при други винаги да остава някакво ниво на заряд. Тъй като акумулаторът на вашия автомобил представлява една голяма оловно-киселинна батерия, той попада във втората категория. Цикълът му на работа се състои от определен процент на източване и след това на пълно зареждане и от това зависи продължителността на неговия живот.
Ако всичко под капака на автомобила ви е наред нищо от тези неща не би трябвало да бъде проблем.
При нормални условия, когато запалите автомобила е нормално акумулаторът да се изтощи малко, но благодарение на алтернатора, зарядът му ще се възстанови докато шофирате. Също е от значение, когато шофирате в зависимост от аксесоарите, които използвате, дали алтернаторът доставя достатъчно заряд на акумулатора, така че той да не се изтощи напълно. Когато аксесоарите в автомобила ви не работят правилно, те могат да принудят акумулатора да им подава повече ток отколкото е предназначението му и това е предпоставка за възникване на проблем. Ако например, забравите фаровете на автомобила си включени през нощта, това ще доведе до изтощение на акумулатора и в резултат автомобилът ви няма да запали. Ако докато шофирате забележите, че фаровете или светлинното табло са затъмнени или като измерите напрежението в него и то е под 14.2 V, това е сигурен знак, че към акумулатора не постъпва достатъчно ток от алтернатора и той ще се изтощи прекалено бързо.

Как работят оловно-киселинните батерии?
Те не са особено впечатляващи и ефективни в своята работа. Те не са се променяли откакто са измислени и тяхната основна технология е изключително проста. Плочите се суспендират по двойки потопени в сярна киселина, която изпълнява функцията на електролит. Във всяка двойка плочи има една, която е покрита с оловен диоксит и когато се приложи напрежение настъпва химична реакция.
Щом се зареди оловно-киселинната батерия тя осигурява захранване, за да се запали двигателя, да се осветят фаровете или за други аксесоари по автомобила, плочите ѝ се покриват с оловен сулфат. Това е нормален процес, който е обратим при нормални обстоятелства. Но ако, слушате радио при изгасен двигател, когато го рестартирате алтернатора ще зареди отново вашия акумулатор и процесът на сулфатиране ще се обърне.

Задълбочаване в устройството
Акумулаторите се квалифицират, като „Стартиращи батерии“, защото основната тяхна функция е да подпомогнат запалването на автомобила. Стартирането изисква огромна мощност от ток, който трябва да бъде доставен бързо. Поради тази причина оловните плочи в акумулатора са възможно най-тънки, за да осигурят голямо количество енергия на малка площ.
Това е причината и плочите на акумулатора да са толкова податливи на щети от сулфатизация.
Обикновено за зареждане на една автомобилна система е необходим заряд около 14 V, а в акумулатора нормално протича 13 V. Ако обаче напрежението спадне до 10,5 V, акумулаторът се счита за напълно изтощен, защото това е около 80% от пълния му капацитет. Въпреки че в него остава заряд, той се счита за напълно изтощен, защото всеки цикъл дълбоко ще повреди плаките му, чрез прекомерно сулфатиране. Това е така, защото пълното изтощаване ще позволи на мекия оловен сулфат да кристализира и ако в този момент зареждането започне ще предизвика сулфатирането да се обърне, но кристализиралият оловен сулфат ще остане по плаките и това постоянно ще намалява мощността на акумулатора, което е равносилно на съкращаване на живота му.

Какво е добре да направите с изтощения акумулатор?
След като акумулаторът е изтощен напълно, вредата вече е нанесена. Сега всичко, което можете да направите е да проверите електролита и да го сложите да се зарежда. Ако това е първия път, в който се е изтощил напълно би трябвало да можете да го заредите отново, но всеки път, в който изпуснете капацитета му да падне до 10,5 V, ще го уврежда безвъзвратно.
Важно е също така да се отбележи, че стартирането на двигателя и шофирането на превозното средство с изтощен акумулатор не е добре за алтернатора и акумулатора. Дори и да карате автомобила си известно време е малко вероятно да успеете да го заредите напълно по този начин. Така е много по-вероятно да се окажете с напълно изтощен акумулатор, което крие риск от по-нататъшна сулфатизация. За алтернатора това също ще е много трудна задача, тъй като той не е предназначен да зарежда акумулатора, когато той е напълно изтощен. Регулаторът на напрежение на алтернатора също се нуждае от напрежение 12V, за да функционира правилно.

Как да избегнете пълното изтощаване на акумулатора?
Най-добрия начин да избегнете изтощаването на акумулатора до точката на увреждане е редовно да го поддържате и да полагате грижи за него, което ще ви позволи да хванете проблема още преди да е възникнал. Добре е да проверите за паразитни изтичания на ток по електрическата система на автомобила и веднага да ги отстраните. Ако забележите, че автомобила ви спре да пали, а не сте оставяли фаровете включени, това трябва веднага да ви доведе до мисълта, че някъде в системата има изтичане на ток. Отстраняването на проблема преди акумулаторът да се изтощи напълно, би ви спестило доста пари в дългосрочен план.
Ако обаче сте изтървали момента и вашия акумулатор често ви прави проблеми, то е добре да помислите за подмяната му с нов. Специалистите препоръчват да заложите на немски марки, защото тук говорим за акумулатори с гарантирано качество и на цена без конкуренция. Някои от най-известните марки са Varta, Veber, Berga, Bosch и много други.



Гласувай:
4




Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: veber
Категория: Технологии
Прочетен: 3862
Постинги: 1
Коментари: 0
Гласове: 1
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930